Τρίτη, 4 Μαρτίου 2014

Εν ονόματι της πατρίδος

Βασικά τούτες τες μέρες πάω πίντες μαχούμενη να παραδώσω (ψυχή τε και σώματι που λένε) οπόταν εν έχω ώρα για μπλόγκινγκ, αλλά να πω ότι εψες το ΡΙΚ είσιεν ένα ντοκυμαντέρ με τον τίτλο Εν ονόματι της πατρίδος που πραγματεύεται τα γεγονότα του '63.

Εγώ ήβρα το στο σάιτ του ΡΙΚ τζαι είδα το με πολλύν ενδιαφέρον. Για κάποιους σαν εμένα που ήταν αγέννητοι τότε, τζαι που εν τους είπεν ποττέ κανένας σπίτιν τους τούτα τα πράματα με λεπτομέρεια, τούτη η περίοδος εν σχεδόν άγνωστη. Τα γεγονότα πριν την εισβολή τυγχάνει να μεν συζητούνται πολλά στα μαθήματα ιστορίας στο σχολείο. Τυχαίο? Δε νομίζω. Είμαι πολλά χαρούμενη που επιτέλους, επιτέλους, ξεκινά να συζητείται τούτη η περίοδος δημόσια, γι'αυτό είπα να σας το πω.

Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι ίσως ήταν τζείνο το βλέμμα του κύριου που ήταν μέλος παραστρατιωτικής ομάδας λέγοντας πως οργανώσαν αντίποινα στους τουρκοκύπριους, ένα βλέμμα με ένα ίχνος κρυφής περηφάνιας. Τζι ας λέει μετά ότι ήταν λάθος. Τζαι τζείνος τζαι οι υπόλοιποι στο βίντεο, ενιώθαν ότι επροστατεύκαν την πατρίδα τους τζαι τες οικογένειες τους.

Υποθέτω η ιστορία, όπως τζαι η ζωή, δεν είναι άσπρο τζαι μαύρο, έσιει πολλύν γκρίζον η υπόθεση, πολλύν.

Τέλοσπάντων, όποιος θέλει ας το δει. εν στο σάιτ του ΡΙΚ για λλίες μέρες ακόμα.

  

12 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Το ότι δεν υπήρχαν open-ended ερωτήσεις αλλά ήταν "κατευθυνόμενες" για να "εκμαιεύσουν" συγκεκριμένες απαντήσεις εν σου έκαμε καμιάν εντύπωση;

Το ότι υπήρξε συζήτηση επί του βίντεο με 4 καλεσμένους στο στούντιο που δεν είδαν το βίντεο (!!!) όπως είπε η ίδια η παρουσιάστρια εν σου έκαμε καμιάν εντύπωση;

Το ότι εμιλήσαν άτομα τα οποία δεν έζησαν τα γεγονότα εν σου έκαμιαν καμιάν εντύπωση;

Το ότι υπήρξαν 14 μαρτυρίες ελληνοκυπρίων και 2 μόλις μαρτυρίες τουρκοκυπρίων εν σου έκαμεν καμιάν εντύπωση;

Μάλλον εν "εν ονόματι της παρωπίδος" που έπρεπε να ονομαστεί το "ντοκυμαντέρ"

Ερυκίνη είπε...

Α ναι, έθελα να τα πω τούτα, απλά εχτές έγραφα ρέφερενσες τζαι τούτον ήταν το διάλειμμα μου. τελοσπάντων εν είχα πολλύν ώρα.

το ντοκυμαντέρ ήταν πολλά μακριά που την αντικειμενικότητα. συμφωνώ. πολλά κατευθυνόμενες οι ερωτήσεις. Εξού τζαι η διάσταση του λεκτικού που το μη λεκτικό που ανέφερα. όσο για την έλλειψη τουρκοκυπρίων ήταν όντως πολλά πολλά προφανές. Δε ξέρω γιατί δεν είσιε παραπάνω, ίσως να ήταν δύσκολο να έβρουν άτομα. δεν ξέρω.

τη συζήτηση εν την επαρακολούθησα με μεγάλη προσοχή γιατί εν επρολάβαινα έτσι εν το έπιασα τούτο που είπες για το ότι εν το είδαν.
Τα πλάσματα που εμιλήσαν που δεν εζήσαν τα γεγονότα εν επιστήμονες που εμελετήσαν το θέμα που διαφορετικές οπτικές τζαι εν θεωρώ ότι ήταν άσχετοι. Καθόλου. είχαν πολλά ενδιαφέροντα να πουν. ειδικά η κουβέντα του κύριου παπαδάκη για την αφήγηση που έχουμε ως κοινωνία για τα γεγονότα για μέναν εν ουσιαστική για το σήμερα.

Τέλοσπάντων, συμφωνώ σε μεγάλο βαθμό με όσα λες. Εν είπα τίποτε για την ποιότητα του ντοκυμαντέρ, γιατί εν ήταν τζαι η καλλύττερη, αλλά αν μη τι άλλο το θέμα επροβλήθηκε.

Τζαι ναι θεωρώ πολλά ενδιαφέρουσες τες συνεντεύξεις. τζι ας ήταν κατευθυνόμενες οι ερωτήσεις. ίσως εσύ τούτα να τα έξερες, εγώ εν τα έξερα τζαι έμαθα πολλά.

Δεσποσύνη είπε...

εξεκίνησα να το δω εψές, μετά ήρταν καλεσμένοι τζιαι εκαταλήξαμε να θωρούμεν τον Ομάρ ( http://www.imdb.com/title/tt2852406/?ref_=nv_sr_1 ).
Πρέπει να το δεις

Anef_Oriwn είπε...

Ερυκίνη,

Διερωτούμαι γιατί έχεις τοποθετηθεί αμυντικά απέναντι σ’ ένα σχόλιο κάποιου Ανώνυμου σχολιογράφου που κάμνει κάποιες υποκειμενικές κρίσεις για το ντοκιμαντέρ υπό τη μορφή ερωτημάτων χωρίς να καταπιάνεται ποσώς με την ουσία των όσων λέγονται από διάφορους τότε πρωταγωνιστές. Να σημειώσω ότι μιλώντας «ο κύριος που ήταν μέλος παραστρατιωτικής ομάδας [και] λέγοντας πως οργανώσαν αντίποινα στους τουρκοκύπριους...» γελούσε όταν αναφερόταν στην ανατίναξη του τζαμιού του τουρκομαχαλλά και στο ότι «εκαθαρίσαν τα μαχαζιά [τα τούρκικα] ούλλα» διαλύοντας τα με τα αυτοσχέδια τανκς. Κι αν δεχτώ ότι το τζαμί αποτελούσε στρατιωτικό στόχο [ήταν ψηλό και δέσποζε της περιοχής και μπορούσαν οι τουρκοκύπριοι από εκεί πάνω να ελέγχουν κάθε κίνηση] τα μαγαζιά του κόσμου γιατί τα «διαλύσαν»; Γνωρίζεις ότι μέλη άλλων παραστρατιωτικών ομάδων που πήγαν στην Πάφο [όπως αναφέρθηκε] από άλλες επαρχίες, γύρισαν στα χωριά τους με κάσσιες γεμάτες πόλιπιφ και γάλα συμπυκνωμένο κι άλαλ λαφυρα;
Ποιες ήταν οι «πολλά κατευθυνόμενες ερωτήσεις»; Το να πουν σήμερα [50 χρόνια μετά] την άποψη τους για τα γεγονότα οι τότε πρωταγωνιστές και κυρίως ότι πολλές πράξεις τους ήταν λάθος; Το σημερινό ερώτημα ενός εκ των πρωταγωνιστών [αυτού που γελούσε και στον οποίο αναφέρθηκα πιο πάνω] για το τι εφταίαν οι συνάνθρωποι τους τουρκοκύπριοι και τους εκαταστρέψαν τα μαγαζιά, ή η διαπίστωση ενός άλλου ότι για όλα φταιει ο εθνικισμός καις τις δύο κοινότητες; Ή ενόχλησε [τον Ανώνυμο σχολιογράφο] η αναφορά ενός άλλου “αγωνιστή” ότι επληρώνονταν για να φκάλλουν σκοπιές;
Να αναφέρω για χάριν περαιτέρω πληροφόρησης ότι ενδιαφέρουσες πληροφορίες για εκείνη την περίοδο καταγράφει σε βίβλο του κι ο παφίτης Κώστας Σοφοκλέους, παλιό ΑΚΕΛικό στέλεχος που μετά το 1990 αποχώρησε/διαγράφηκε/αποστασιοποιήθηκε από το Κόμμα.
Αν βρω χρόνο θα μελετήσω περαιτέρω το ντοκιμαντέρ και τη συζήτηση που ακολούθησε...

stelios papalangi είπε...

@ανώνυμος

Προφανώς υπήρχαν κατευθηνόμενες ερωτήσεις.. Εσύ είδες κανένα ντοκυμαντερ για την εποχή που δεν είναι έτσι ;

Η βασική διαφορά είναι όσον τζαιρό οι κατευθηνόμενες ερωτήσεις αφορούσαν τη "τουρκοανταρσία" , ήταν εντάξει....
Άμαν οι κατυεθηνόμενες ερωτήσεις αφορούν τις "δικοινοτικές ταραχές" εν πρόβλημα...


Όποταν η συνεισφορά του ντοκυμαντερ, (έστω και αν ήταν αμφιβόλου ποιότητος), δεν είναι στο κατά πόσο "ήταν αντικειμενικό". Που τη στιγμή που τόσα χρόνια εφάμεν στη μαπα, την μια μόνο άποψη, το να παίζει αυτή τη στιγμή η άλλη, εν σημαντικό (έστω τζι αν δεν πληροί τα κριτήρια της "αντικειμενικότητας).

Και απαντώντας προκαταβολικά...
Δεν πιστέφκω ότι υπάρχει "αντικειμενική παρουσιάση" - τζαι στο καλύττερο που μπορούμε να προσβλέπουμε είναι τουλάχιστον να ακούονται όσο παραπάνω απόψεις...

Και όπως σωστά αναφέρεις,
το να ακούονται όλες οι απόψεις , δεν σημαίνει απλά και μόνο οι καλεσμένοι να εκφράζουν διαφορες απόψεις , αλλά
και οι δημοσιογράφοι να είναι διαφορετικών ιδεολογικών κατευθύνσεων (γιατί η ερώτηση εν η μισή απάντηση).

Οι καλεσμένοι είναι από τους πιο σχετικά αρκετά θκιαβασμένους για τη περιόδο. Είναι άσχετο αν την εζήσαν ή όχι (εξάλου όλοκληρο το ντοκυμαντερ ήταν για ανρθώπους που εζήσαν).
Αν είπαν κάτι με το οποίο διαφωνείς, βάλεις το κάτω τζαι βλέπουμε αν ευσταθεί.

Ερυκίνη είπε...

Παιθκιά σόρυ,
αλήθκεια οι μέρες εν πολλά πιεστικές για να παρακολουθώ τη συζήτηση ον τάιμ που λεν.

Δεσποσύνη,
ευχαριστώ για την εισήγηση εννά το γυρέψω!!!!!

άνευ,
τζι εγώ θέλω να ξαναδώ τη συζήτηση όταν έβρω χρόνο γιατί εν έδωκα όση σημασία έπρεπε. όσο για το ντοκυμαντέρ, εγώ όπως είπα πραγματικά πρώτη φορά άκουα τούτα τα πράματα τζαι θεωρώ πολλά μεγάλη υπόθεση το ότι τούτα τα άτομα εφκήκαν τζαι εμιλήσαν. εμένα εν με επείραξεν τόσον όσον τον ανώνυμο ότι υπήρχαν κατευθυνόμενες ερωτήσεις, αλλά εν μπορώ να πω ότι εν το επρόσεξα.

όπως είπες τζι εσύ ο κύριος τζείνος εγέλαν, τζαι που τ' αλήθκεια είσιεν έναν βλέμμα τζαι έναν ύφος που καμία μετανόησην δεν έδειξε για όσα έκαμεν. τζαι το ότι στο τέλος είπεν "ναι ήταν λάθος" νομίζω ότι είσιεν να κάμει τζαι με το πως εγίνουνταν οι ερωτήσεις. Η ερώτηση εν ήταν "πως το βλέπετε τωρά τόσα χρόνια μετά" ήταν "τόσα χρόνια μετά θεωρείτε ότι ήταν λάθος". Τέλοσπάντων.

Αλλά εννά συμφωνήσω ότι για μένα εν πιο σημαντικό το ότι αν μη τι άλλο επαρουσιάστηκε το θέμα. Εν πολλά μεγάλη υπόθεση το ότι μαθαίνουμε εμείς που εν τα εζήσαμε τούτα τα πράματα. τόσο μεγάλη που τα υπόλοιπα εν λεπτομέρειες.

Επίσης εν αναμενόμενον ότι το ντοκυμαντέρ εννά πειράξει κάποιους ούτως ή αλλιώς. τζαι το πιο αντικειμενικό του κόσμου να ήταν :).


@Στέλιο

νομίζω απαντώ πιο πάνω τζαι πάνω κάτω συμφωνώ μαζί σου. Εν πολλά δύσκολο πράμα η αντικειμενικότητα, ειδικά για πράματα τόσο σύγχρονα τζαι για πράματα που εν ακόμα ονγκόινγκ που λεν οι εγγλέζοι (εξίχασα τζαι τα ελληνικά μου ποιον). Εν αναπόφευκτο. 50 χρόνια έννεν αρκετά για να μπορούμε να το δούμε το θέμα απλά ιστορικά.

Για μένα γενικώς οι κατευθυνόμενες ερωτήσεις εν πρόβλημα :)). ελπίζω να μεν έδωκα την εντύπωση ότι έχω θκυό μέτρα θκυό σταθμά. αλλά όπως λες το ότι δίνεται η δυνατότητα να δούμε μια περίοδο που εν εσυζητήθηκε τζαι πολλά δημόσια, εν πιο σημαντικό που την αντικειμενική παρουσίαση σε τούτη τη φάση τουλάχιστον.

Εν μπορώ να αρνηθώ τα αρνητικά στοιχεία του ντοκυμαντέρ όπως τα λαλεί ο ανώνυμος. Εννά ήταν ψέμα. Αλλά ούτε εγώ τα θεωρώ τόσο σημαντικά στη συγκεκριμένη περίπτωση.


Ελλαδίτισσα είπε...

Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί δεν διδάσκονται τα Ελληνόπουλα τα γεγονότα της εισβολής. Είναι μέρος της σύγχρονης ιστορίας μας, του πολύ πρόσφατου παρελθόντος των Ελλήνων. Είμαι σίγουρη πως υπάρχει σχέδιο κατευνασμού των πνευμάτων και αποσιώπησης των γεγονότων. Κύπριοι και Ελλαδίτες μαθητες θα έπρεπε να τα γνωρίζουν. Τοσες μανάδες ακόμα ψάχνουν τα παιδιά τους που θεωρούνται αγνοούμενα.
Η υπόθεση έχει πολύ γκρίζο... Κατι πρέπει να κάνει η διεθνής κοινότητα για να διαλευκανθεί αυτό το γκρίζο....

Ερυκίνη είπε...

Ελλαδίτισσα,

δεν ξέρω τι γίνεται στην Ελλάδα. Πάντως στην Κύπρο, που είμαστε κι οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, τα γεγονότα της εισβολής. Απλά όχι όλα. ή όχι όλα με την ίδια έμφαση. Αυτά που προηγηθήκαν της εισβολής είναι που δεν μαθαίνουμε. Για τα οποία βασικά μούγκα.

Το γιατί είναι απλό. Δεν μας έμαθαν αυτά που δεν τους συμφέρει. Εμείς ήμασταν οι καλοί και οι άλλοι οι κακοί. Αυτό έπρεπε να μάθουμε, αυτό μάθαμε. ότι δεν ταίριαζε στην αφήγηση, λογοκρισία.

Πήρε πολλά χρόνια να συνειδητοποιήσω ότι το σύστημα το εκπαιδευτικό μας έκανε προπαγάνδα για χρόνια. Δυστυχώς. Και μακάρι να αλλάξαν λίγο τα πράγματα.

Φαντάζομαι και στην Ελλάδα αυτά τα γεγονότα αυτά δεν θα πολύ-διδάσκονται. Γιατί η αλήθεια δεν είναι και πολύ όμορφη.

Ανώνυμος είπε...

Ερυκίνη,

ψάξε, βρες και δες και το "Sharing an Island". Προβλήθηκε από το ΡΙΚ πριν λίγο καιρό. Το βρήκα εξαιρετικά ενδιαφέρον.

Ο Ανώνυμος σχολιογράφος που έκανε εσένα να αμυνθείς και τον Άνευ να σε υπερασπιστεί

Ερυκίνη είπε...

Ανώνυμε,
Ναι άκουσα το το ντοκυμαντέρ, αλλά τότε που είσιεν φκει δεν το είχα έβρει κάπου. ίσως να ήταν πολλά νωρίς, γιατί τωρά που το κοιτάζω εν στο γιουτιουμπ!!

Ευχαριστώ, τωρά ξέρω τι εννά δω σήμερα !!

Ανώνυμε, μπορείς πάντα να βάλλεις ένα ψευδώνυμο στο μπλογκ για να σε ξεχωρίζουμεν. Αν θέλεις.

Δεσποσύνη είπε...

Ερυκίνη μου είδα το εψές τελικά.

είσιε πολλά ενδιαφέροντα σημεία, τζιαι για μένα (που όπως εσύ) εν έζησα τα γεγονότα τζιαι εν άκουσα μαρτυρίες, ούτε τα έμαθα στο σχολείο (χα), όπως τζιαι για τον Συμβίο τον καλαμαρά που εν άκουσε ποττέ για έτσι συμβάντα παρά μόνο αναφορικά, ήταν πολλά ενημερωτικό.

αλλά ως τζιαμέ. έμαθα λλίην ιστορία παραπάνω. Το ντοκιμαντέρ τζιαι η συζήτηση που ακολούθησε ήταν ανοργάνωτα, χωρίς καθαρές ερωτήσεις τζιαι σκοπό. Κρίμα, εννα εμπορούσε να ηταν πολλά πιο καλό.
Οι καλεσμένοι στο στούντιο αρέσαν μου, αν τους άφηνε η δημοσιογράφος να ολοκληρώσουν τζιόλας... :))

ευχαριστώ για την πρόταση:)

Anef_Oriwn είπε...

Το ντοκιμαντέρ “Sharing an Island” μετά που έψαξα και είδα ποιο είναι [αφού έγινε αναφορά σ’ αυτό από τον “Ανώνυμο σχολιογράφο που έκανε εσένα να αμυνθείς και τον Άνευ να σε υπερασπιστεί”] θυμήθηκα ότι παρακολούθησα εκτεταμένα αποσπάσματα του όταν προβλήθηκε πριν καιρό από την τηλεόραση... [Έχω την εντύπωση ότι ο συν-blogger Woofis έκαμε αναφορά σ’ αυτό το Blog του]... Τότε είχα πάρει και σημειώσεις για να σχολιάσω κάποια ζητήματα που προέκυπταν, αλλά τελικά δεν τα κατάφερα... Καλό όμως θα ήταν αν ο “Ανώνυμος σχολιογράφος που έκανε εσένα να αμυνθείς και τον Άνευ να σε υπερασπιστεί”, ΜΑΣ ερμήνευε και τι εννοεί και με την τοποθέτηση του για «εξαιρετικά ενδιαφέρον» φιλμ...